وبلاگ رسمی مرحوم دکتر محمد جواد صاحبی

رئیس سابق هیئت مدیره و شورای علمی دین پژوهان کشور

وبلاگ رسمی مرحوم دکتر محمد جواد صاحبی

رئیس سابق هیئت مدیره و شورای علمی دین پژوهان کشور

وبلاگ رسمی مرحوم دکتر محمد جواد صاحبی
پیوندها

نشست جریان شناسی فکری سیاسی ایران معاصر در قم برگزار شد

در این نشست که با موضوع ˈ جریان شناسی حرکت های انقلابی و اصلاحی معاصر در جهان اسلام و آینده بیداری اسلامیˈ ترتیب یافته بود، دکتر محمد جواد صاحبی از اساتید دانشگاه سخنرانی کرد.

 وی با بیان اینکه جنبش بیداری اسلامی از حدود دو قرن پیش یعنی از سرآغاز قرن 19 میلادی آغاز شده است گفت: این زمان مصادف بود با غرب صنعتی که قصد داشت برای به دست آوردن مواد اولیه، بازار مصرف و التیام عقده های تاریخی خودش، در کشورهای منطقه نفوذ کرده و آنها را به سلطه خود درآورد.
 صاحبی ادامه داد: کشورهای مسلمان مورد هجوم کشورهای غربی قرار گرفت و ضعف کشورهای مسلمان و پیشرفت کشورهای غربی، سووال هایی بود که در اذهان متفکران مسلمان شکل گرفت.
 وی اضافه کرد: برخورد دو تمدن غرب و شرق سبب حوادث، بحران ها و تحولات فراوانی در منطقه شد و برای برون رفت از این مسائل، متفکران اسلامی راه های مختلفی را پیشنهاد کردند.
 وی با بیان اینکه این رویکردها و تحولات سبب شکل گیری جریان های فکری و دینی در کشورهای مسلمان شد گفت: ذهن عده ای درگیر جلوه های ظاهری تمدن غرب شد و برای بعضی از اندیشمندان اسلامی، این جلوه ها جذابیت پیدا کرد.
 صاحبی گفت: متاسفانه بحران های اخلاقی، روانی و آلودگی های زیست محیطی ره آورد غرب صنعتی در دوره معاصر است که چالش های فراوانی را ایجاد کرده است.
 وی در ادامه با اشاره به جریان های فکری که در چند قرن پیش اتفاق افتاد اظهار داشت: جریان اول در کشورهای اسلامی جریان نوگرایی بود و سپس جریان سلفی گری روی کار آمد.
 صاحبی گفت: ابن تمیمه جریان سلفی گری را به یک جریان سلفی گری تعصبی و ضد شیعی تبدیل کرد و سپس محمد بن عبدالوهاب رویکرد دیگری از جریان سلفی گری را تاسیس کرد.
 وی گفت: امروزه جنبش های فکری و دینی دچار تحولات اساسی شده به گونه ای که ما با بیش از 10 نوع جریان سلفی گری مواجه هستیم. 
 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی