وبلاگ رسمی مرحوم دکتر محمد جواد صاحبی

رئیس سابق هیئت مدیره و شورای علمی دین پژوهان کشور

وبلاگ رسمی مرحوم دکتر محمد جواد صاحبی

رئیس سابق هیئت مدیره و شورای علمی دین پژوهان کشور

وبلاگ رسمی مرحوم دکتر محمد جواد صاحبی
پیوندها

نویسنده و قرآن‌پژوه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره کتاب  «جنبش‌های فکری و دینی در جهان اسلامی معاصر»، بیان کرد: محمدجواد صاحبی، نویسنده این کتاب، بیش از 20 سال در این زمینه مطالعه و پژوهش انجام داده است. تا پیش از نگارش این اثر، درباره جنبش‌های فکری و دینی بیدارگرانه در سرزمین‌های اسلامی، اثری کامل و جامع تدوین و منتشر نشده بود و در عرصه پژوهش‌های بنیادی، راهبردی و کاربردی این حوزه خلأیی احساس می‌شد.


دبیر علمی جایزه کتاب سال، افزود: محمدجواد صاحبی در این کتاب به بررسی بُن‌مایه‌های اعتقادی، زمینه‌های اجتماعی و سیاسی و سیر تحولات جنبش‌های بیداری از آغاز شکل‌گیری تا امروز در مناطقی همچون عثمانی و ترکیه جدید، شبه قاره هند، عربستان سعودی، مصر، سودان، لیبی، الجزایر، تونس و مراکش پرداخته است.

 

نویسنده کتاب «آفاق تفسیر» گفت: اثر حاضر بخشی از مطالعات نویسنده در این‌ زمینه است که با کاوش در تاریخ تقابل دو تمدن اخیر شرق و غرب، به تحلیل چگونگی پیدایش طلایه‌داران این ماجرا و سیر تحول و تطور اندیشه‌های آنان پرداخته است. مطالعه این کتاب را به پژوهشگران حوزه تجدد دینی و جریان روشنفکری در جهان اسلام، پیشنهاد می‌کنم.

 

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «هجوم غرب صنعتی به سرزمین‌های اسلامی از جمله شبه قاره هند، ترکیه عثمانی، مصر و مغرب عربی، به‌ویژه از آغاز قرن نوزدهم میلادی به بعد، واکنش‌های متفاوتی را در میان نخبگان مسلمان پدید آورد که جریان‌ها و جنبش‌های فکری و دینی اسلامی معاصر از پیامدهای آن می‌باشد؛ جریان‌هایی که اگرچه ریشه در تاریخ و فرهنگ اسلامی داشتند، اما در ظرف زمانی مزبور با شکل و محتوا و رویکردهای تازه‌ای احیاء و به‌صورت چهار جنبش سنت‌گرایی، سلفی‌گری، نوگرایی، احیاء و اصلاح فکر دینی رخ نمودند

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی