وبلاگ رسمی مرحوم دکتر محمد جواد صاحبی

رئیس سابق هیئت مدیره و شورای علمی دین پژوهان کشور

وبلاگ رسمی مرحوم دکتر محمد جواد صاحبی

رئیس سابق هیئت مدیره و شورای علمی دین پژوهان کشور

وبلاگ رسمی مرحوم دکتر محمد جواد صاحبی
پیوندها


 نشست بررسی اندیشه های سیاسی آیت الله آصفی در مرکز همایش های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

محمدجواد صاحبی دبیر علمی کنگره بزرگداشت آثار و اندیشه های آیت الله آصفی در این نشست با اشاره به کنگره های برگزار شده از سوی دفتر تبلیغات اسلامی گفت: کنگره های احیای شخصیت های اسلامی چندی است که در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می شود، مانند کنگره بین المللی شرف الدین عاملی، علامه بلاغی، کنگره بزرگداشت شهیدین و کنگره بین المللی آخوند خراسانی ولی کنگره بررسی آثار و اندیشه ها و افکار یک شخصیت در قید حیات کم سابقه بوده که کنگره بزرگداشت آثار و اندیشه های آیت الله آصفی یکی از کارهای مبارکی است که دفتر تبلیغات اسلامی پیگیری می کند.

وی آیندگان را میراث دار گذشتگان دانست و افزود : اگر بخواهد جریان فکری وعلمی پرشتاب پیش رود، راهی ندارد که میراث گذشتگان را پاس بدارد و اندیشه پیشکسوتان را قدردانی کند و در احیا و بررسی آثار آنها کوشا باشد.


صاحبی انتخاب آیت الله آصفی راانتخاب بسیار شایسته ای عنوان کرد و گفت: آیت الله آصفی شخصیت جامعی است که همه علوم سنتی و قدیمی حوزه های علمیه را در خود جمع کرده و با روشهای متداول جدید علمی آشنا است ودر عین حال به کمالات معنوی و روحی آراسته است.


وی آیت الله آصفی را بخشی از تاریخ جهان اسلام و تاریخ حوزه علمیه نجف و تاریخ نهضت بیداری در جهان اسلام معرفی کرد و ادامه داد: وی قریب به 60 سال فعالیت علمی و تأثیرگذار داشت. زمانی که مقدمه ای بر شرح لمعه را نوشت، درباره مدارس فقهی مباحث عالمانه ای را مطرح کرد که این مباحث در حوزه ها و دانشگاه های ما کم سابقه بود.


دبیر علمی کنگره بزرگداشت آثار و اندیشه های آیت الله آصفی با اشاره به فعالیتهای سیاسی و اجتماعی آیت الله آصفی گفت : در زمانی که حوزه علمیه نجف در یک رکود به سر می برد با رهبری معنوی حزب الدعوة ؛ بزرگترین تشکیلات سیاسی عراق روحی جدید در حیات سیاسی جهان اسلام دمید.


وی مبارزه با رژیم طاغوت ایران و همراهی ایشان با امام خمینی را از نقاط عطف زندگی آیت الله آصفی با انقلاب اسلامی ایران دانست و افزود : از اولین آثاری که در همان ابتدای پیروزی انقلاب نوشته شد، کتابچه ای است که حضرت آیت الله آصفی به دوزبان فارسی و عربی منتشر کرد و در عین حال در دو جبهه مبارزه علیه حزب بعث عراق و رژیم طاغوت ایران مبارزه می کرد.


صاحبی حضور فعال آیت الله آصفی در همه رخدادهای جهان اسلام را یکی از موارد مهم شخصیتی ایشان برشمرد و ادامه داد: بیانیه های ایشان و همه آنچه را که اکنون در فضای مجازی موجود و قابل دسترسی است مشاهده شود،کمتر حادثه ای در جهان اسلام بوده که آیت الله آصفی نسبت به آن موضعگیری سنجیده و دقیق نکرده باشد.این نشان از حساسیت ایشان نسبت به معضلات و مشکلات جهان اسلام است.


وی اندیشه سیاسی آیت الله آصفی را هم در جنبه نظری و هم در جنبه عملی قابل بررسی و پیگیری عنوان کرد و گفت : بخشی از اندیشه ها وافکار سیاسی آیت الله آصفی در کتابهای مهمی مانند کتاب ولایة الامر و کتاب جهاد که امروز به زبانهای مختلف ترجمه آنها موجود است، مشاهده می شود. ایشان باب های جدیدی در فقه گشودند. برای نمونه فقه الاعتراض که خود این اصطلاح پیشینه ای نداشته است. نگاه ایشان به تاریخ اسلام و آموزه های اهل بیت بخصوص تفسیر قرآن بسیار حایز اهمیت است.


دبیر علمی کنگره بزرگداشت آثار و اندیشه های آیت الله آصفی از تدوین کتابی در مورد اندیشه سیاسی آیت الله آصفی خبر داد و گفت: کار بسیار بایسته ای بود، که حجت الاسلام دکتر لکزایی معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت این را در برنامه خود قرار داد و کتابی در مورد اندیشه سیاسی آیت الله آصفی را آماده تدوین کرد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی