وبلاگ رسمی مرحوم دکتر محمد جواد صاحبی

رئیس سابق هیئت مدیره و شورای علمی دین پژوهان کشور

وبلاگ رسمی مرحوم دکتر محمد جواد صاحبی

رئیس سابق هیئت مدیره و شورای علمی دین پژوهان کشور

وبلاگ رسمی مرحوم دکتر محمد جواد صاحبی
پیوندها

نشست تبیین دستاوردهای دو دهه تلاش جریان روشنفکر حوزه ای

مرداد 1385 مجله معارف / سخنرانان: حجت الاسلام دکتر نجف لک زایی و حجت الاسلام دکتر محمدعلی مهدوی راد و استاد محمدجواد صاحبی.

چکیده: دکتر لک زایی با اشاره به جریان روشنفکری گفت: اعتراض و انتقاد به وضع موجود و تلاش و نوآوری برای ایجاد وضع مطلوب، از مشخصه های بارز روشنفکری است. روشن فکری حوزه ای، یکی از جریانات فکری متنوع درحوزه است.

استاد محمدجواد صاحبی به تبیین بستر تاریخی اصطلاح روشنفکری در جهان اسلام پرداخت و گفت: این مقولة فرهنگی با تهاجم گسترده استعمار غربی به دنیای اسلام از اواسط قرن نوزدهم میلادی و تسلط بر منطقه وسیعی از آن در شبه قارة هند توسط متجاوزان انگلیسی، تصرف بخشی از خاک ایران توسط اشغالگران روسی و حمله به مصر توسط تجاوزگران فرانسوی، نمود یافت.

دکتر محمدعلی مهدوی راد به تحول فکری پدید آمده در آستانه انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در عرصه میراث مکتوب، آنچه طی ربع قرن اخیر صورت گرفت بازسازی میراث کهن؛ عرضه آن در قالب های نوین و سرانجام تولیدات فکری جدید در قالب کتاب و مجله بود.

سایت دانایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی