وبلاگ رسمی مرحوم دکتر محمد جواد صاحبی

رئیس سابق هیئت مدیره و شورای علمی دین پژوهان کشور

وبلاگ رسمی مرحوم دکتر محمد جواد صاحبی

رئیس سابق هیئت مدیره و شورای علمی دین پژوهان کشور

وبلاگ رسمی مرحوم دکتر محمد جواد صاحبی
پیوندها

به بهانه آغاز بکار سومین کنگره دین پژوهی

محمدجواد صاحبی

تحقیقات دین پژوهی به معنای عام خودش، نیازمند بکارگیری روش های نوین در جهت دستیابی به آرمانهای مقدس خود است.

وجود صدها مرکز دین پژوهی و انتشار کتابها و نشریات وزین، اگر چه ضرورتی عاجل تلقی می شوند لکن تکنیک همایش و نشست های دینی به منظور هم اندیشی و معرفی اندیشه ها، از جایگاه مهمی برخوردار است.

شدت چنین نیازی ما را بر آن داشت تا با تمهیداتی، به منظور همگرایی و هماهنگی بین محققان علوم دینی و به منظور اطلاع رسانی به مخاطبان خود، نشستهای علمی و همایشهای سراسری را در برنامه خود قرار دهیم. نخستین کنگره دین پژوهان که به تشکیل دبیرخانه دین پژوهان شد در سال 1377 با عنوان مشکلات، موانع و بایسته های دین پژوهی با حضور محققان دینی و مسؤولان فرهنگی برگزار شد.

دومین کنگره هم در سال 79 با نام «ابزار جدید ـ شبهات جدید» تشکیل شد از جمله فواید و پی آمدهای مبارک این دو کنگره، شکل گیری نهادهای پژوهشی و فرهنگی جدید در زمینه اطلاع رسانی، شناسایی شبهات، شناخت موضوعات و نیازهای نو و بالاخره زمینه سازی کردن به منظور وضعیت و کیفیت پژوهشهای دینی بوده است.

رشد کمی و کیفی پژوهشهای دینی بویژه پژوهشهای کاربردی نشان از تأثیر این گونه اقدامهاست. مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر حوزه دین در آذر ماه سال جاری و حجم بالای پژوهشهای ارسالی و ممتاز، نشان داده که افق نوینی پیش روی جامعه علمی و دینی گشوده شده است.

سومین کنگره با نام «مناسبات دین و فرهنگ در جامعه ایران» یک گام به پیش است زیرا بر تعامل میان دین و فرهنگ و چالشهای ایجاد شده در این زمینه پرداخته می شود ملت ایران از نظر تاریخی با دو موج بزرگ مواجه بوده است:

یکی ورود اسلام و اعراب که پس از مدتی به تولد فرهنگ جدیدی انجامید و دیگر هجوم فرهنگ غربی و اروپایی که تأثیرات آن اجتناب ناپذیر و تا به امروز ادامه دارد.

بنابراین چالش بوجود آمده، ناشی از تلاقی سه جریان فکری ـ فرهنگی دینی و جغرافیایی؛ ایرانیت، اسلامیت و اندیشه غربی است. از اینرو ما در برابر پرسشها و معضلات نظری و عملی فراوانی قرار گرفته ایم.

آیا تعامل و همگرایی فرهنگهای گوناگون امکان پذیر هست؟

دین و فرهنگ چه نسبتی را با هم دارند، کدامیک متولد دیگر است؟

چه راه کارهایی سبب فربهی و کارآمدی این دو می شود؟

به لحاظ تاریخی آنچه که پیش آمده است چه نسبتی با اسلام، ایران، تشیع و غرب دارد؟

هم اکنون ما در چه شرایطی قرار داریم و دربرابر چالشها و پرسشها چه موضع و رویه ای را باید انجام دهیم؟

در حقیقت سومین کنگره با هدف پاسخ گویی به پرسش های فوق و با سیاستگزاری شورای برنامه ریزی دین پژوهان کشور تشکیل شد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی