وبلاگ رسمی مرحوم دکتر محمد جواد صاحبی

رئیس سابق هیئت مدیره و شورای علمی دین پژوهان کشور

وبلاگ رسمی مرحوم دکتر محمد جواد صاحبی

رئیس سابق هیئت مدیره و شورای علمی دین پژوهان کشور

وبلاگ رسمی مرحوم دکتر محمد جواد صاحبی
پیوندها

جامعه از بزرگان شیعه الگوبرداری کند

حضرت آیةاللّه موسوی اردبیلی گفتند: بزرگان شیعه، خورشیدی درخشان در میان بزرگان جهان هستند.

به گزارش مرکز خبر حوزه، معظم له در دیدار اعضای کنگره نکوداشت شهیدین اظهار داشتند: اهمیت دادن به برگزاری کنگره ها، نتایج بسیار مثبت و ارزش مندی در آشنایی خواص و عوام، با بزرگان و اندیشمندان شیعی خواهد داشت.

ایشان با اشاره به فواید برگزاری این نشست ها افزودند: این کنگره ها اطلاعات وسیعی را در اختیار صاحبان علم و معرفت قرار می دهد و هم چنین موجب نشر آثار علمی علمای شیعه می شود.

حضرت آیةاللّه موسوی اردبیلی ادامه دادند: ابتکارات، خدمات و جنبه های علمی و اخلاقی بزرگان شیعه، باید مورد تحقیق و پژوهش قرار گیرد تا جامعه بتواند از آنان الگوبرداری کند.

معظم له گفتند: شهید اول شش استاد شیعه و 19 استاد عامه داشته است و از 40 عالم سنی نقل روایت کرده است.

ایشان بیان داشتند: دسترسی به کتب عربی و فارسی در کتابخانه های کشورهای غربی، مشکل و حتی غیرممکن است؛ این در حالی است که آنان اکثر این آثار ارزش مند اسلامی را غارت کرده اند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی نیز در این دیدار گفت: این دفتر به منظور معرفی سرمایه های ارزش مند علمی و معنوی جهان تشیع، کنگره ها و نکوداشت های بزرگان علمی، اخلاقی و معنوی شیعه را برگزار خواهد کرد.

حجةالاسلام والمسلمین ربانی اظهار داشت: یکی از برنامه های دفتر تبلیغات اسلامی، احیای آثار و تجلیل از بزرگان و سرمایه های علمی و معنوی شیعه است و در این راستا دو همایش و نکوداشت بزرگ برای مرحوم علامه شرف الدین و علامه بلاغی، در جهت احیای نام آثار و فعالیت های این بزرگان برگزار کرد.

وی افزود: برای تجلیل و معرفی علما و بزرگان جهان تشیع، برنامه ده ساله ای در حال اجراست تا به تناسب فرصت ها و مناسبت های مختلف، سهمی در حفظ این میراث ارزش مند، ایفا کنیم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی ادامه داد: در اوایل نیمه دوم امسال، کنگره نکوداشت مرحوم شهیدین، که به لحاظ علمی از استوانه ها و افتخارات تشیع محسوب می شوند و در نحوه ارتباط و تعامل با اهل تسنن می توانند الگوی مناسبی برای بزرگان امروز باشند، در ایران برگزار خواهد شد.

حجةالاسلام والمسلمین ربانی با اشاره به شخصیت برجسته این دو عالم فرزانه تصریح کرد: شهیدین قدس سرهما در حوزه های اخلاق و معرفت به ثروت فرهنگی و معنوی تشیع ارتقا و غنا بخشیده اند.

وی گفت: تمامی آثار شهید اول مورد تتبع و جست وجوی علمی قرار گرفته و تا جایی که امکان داشته، تمامی آثار جمع آوری شده و در آستانه چاپ است که بسیاری از این آثار در همایش بزرگ داشت ایشان به جامعه علمی کشور معرفی خواهد شد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی بیان داشت: در سال آینده، کنگره بزرگ داشت شخصیت علمی و معنوی شهید ثانی به همراه معرفی آثار ارزش مند ایشان در لبنان برگزار خواهد شد، تا حوزه علمیه بتواند به این طریق سرمایه های ارزش مند جهان تشیع را به جهانیان معرفی نماید.

دبیر کنگره نکوداشت شهیدین هم در دیدار اعضای این کنگره با حضرت آیةاللّه موسوی اردبیلی، اظهار داشت: جهت برپایی کنگره شهیدین، ستادی در حال فعالیت و جمع آوری آثار و اطلاعات در زمینه زندگی فردی و اجتماعی این دو عالم فرزانه است و هم زمان با کنگره بزرگ داشت شهیدین در ایران، برای اولین بار، دو اثر نایاب و چند رساله از شهید اول منتشر خواهد شد.

آقای محمدجواد صاحبی با ارائه گزارشی از نحوه فعالیت این ستاد افزود: 54 جلد از آثار شهیدین در آستانه نشر می باشد که20 جلد آن، آثار شهید اول است که در نکوداشت ایشان در ایران در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت و 34 جلد دیگر، که آثار شهید ثانی است، در کنگره لبنان توزیع خواهد شد.

مسئول دبیرخانه کنگره دین پژوهان کشور ادامه داد: برخی از نسخ نایاب، با کوشش بسیار گردآوری و تصحیح شده است که از جمله آنها، تنها کتاب اصولی شهید اول به نام جامع البین می باشد که برای اولین بار منتشر می شود.

وی با اشاره به ویژگی های این اثر، بیان داشت: کتاب اصولی جامع البین اثری است که به جمع نظرات دو تن از عالمان دینی پیرامون حاشیه بر تهذیب الاصول علامه حلی پرداخته است و پدر شیخ بهایی این مجموعه را تدوین کرده است.

دبیر کنگره شهیدین گفت: این مجموعه به همراه کتاب حاشیه نجاریه است، که از حاشیه کتاب قواعد چاپ سنگی، تدوین، تنقیح و تصحیح شده است.

هم چنین چند رساله کوچک شهید اول، از تهران، نجف و هند جمع آوری گردیده، که برای اولین بار منتشر خواهد شد.

آقای صاحبی به شناخت نامه شهیدین اشاره کرد و تصریح نمود: با جست وجو و تحقیق در تمامی منابع عربی، فارسی و لاتین درباره شهیدین، شناخت نامه شهیدین جمع آوری، تصحیح و تنقیح شده که همراه با توضیحات در4 جلد منتشر می شود.

مسئول دبیرخانه دین پژوهان کشور افزود: زندگی نامه شهیدین به زبان فارسی و به صورت کامل و جامع، به قلم روان تدوین شده و آماده نشر است. وی ادامه داد: 120 مقاله از طریق فراخوان داخلی و خارجی دریافت شده است که 50 مقاله منتخب، در4 جلد منتشر می شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی