وبلاگ رسمی مرحوم دکتر محمد جواد صاحبی

رئیس سابق هیئت مدیره و شورای علمی دین پژوهان کشور

وبلاگ رسمی مرحوم دکتر محمد جواد صاحبی

رئیس سابق هیئت مدیره و شورای علمی دین پژوهان کشور

وبلاگ رسمی مرحوم دکتر محمد جواد صاحبی
پیوندها

*نگاهی بر اهداف انجمن ادیان و مذاهب

وی با اشاره به اهداف انجمن ادیان و مذاهب، اظهار داشت: زمینه سازی برای تعمیق و گسترش مباحث مربوط به عرصه ادیان و مذاهب، ایجاد زمینه مناسب برای تضارب آراء و اندیشه های علمی مناسب پیرامون ادیان و مذاهب، پرورش و تربیت نیروهای مناسب و فاضل برای حوزه و سایر مراکز و سازمان های پژوهشی، سامان دادن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه ادیان و مذاهب، ترغیب و تشویق پژوهشگران و همچنین همکاری با سایر مراکز علمی ایران و جهان از جمله اهداف این انجمن می باشد.

*عضویت 100 کارشناس پیوسته و وابسته در انجمن ادیان و مذاهب

مدیر انجمن ادیان و مذاهب با اشاره به عضویت 100 کارشناس حوزوی پیوسته و وابسته در این انجمن، ابراز داشت: اعضای پیوسته علاوه بر داشتن مدرک تحصیلی سطح 4، باید در زمینه ادیان و مذاهب نیز صاحب اثرهای پژوهشی باشند و اعضای وابسته نیز باید در کنار پژوهش های خود، مشغول به تحصیل در سطح سه حوزه باشند.

دبیر شورای علمی دین پژوهان کشور گفت: تا به امروز، نشست های علمی خوبی از سوی این انجمن برگزار شده است که از جمله مهم ترین آنها: نشست جریان های جدید سلفی گری و وهابیت، نشست اسلام ستیزی در غرب، همایش مسیحیت تبشیری در اسلام و نشست امام علی(ع) از نگاه سایر مذاهب می باشد که مورد استقبال خوب پژوهشگران و فضلای حوزه قرار گرفت.

دکتر صاحبی افزود: همچنین عناوین مهمی از سوی محققین و صاحب نظران  عرصه ادیان و مذاهب مورد ارزیابی قرار گرفته است که هرکدام از آنها می تواند گره مهمی از مسائل علمی و معرفتی جامعه علمی کشور را باز کند.

*سابقه انجمن های علمی حوزه

وی با اشاره به سابقه انجمن های علمی در حوزه خاطر نشان ساخت: وجود این انجمن ها مربوط به زمان حاضر نبوده و سابقه ای طولانی در حوزه دارند؛ گرچه ممکن است که در برهه ای از زمان نام انجمن بر روی خود نداشتند؛ اما همواره فضلا و اساتید متخصص در یک رشته خاص علمی دور هم جمع می‌شوند و به تعمیق و گسترش آن رشته همت می‌گمارند، که آثار و برکات زیادی از این انجمن ها نصیب جامعه علمی شده است.

*نقش انجمن های علمی در تولید علم بی بدیل است

مدیر انجمن ادیان و مذاهب درپایان، نقش انجمن های علمی حوزه در تولید علم را بی بدیل توصیف و تصریح کرد: برای مباحث تولید علم، جنبش نرم افزاری و پاسخ به مقتضیات زمان، راهی جز تقویت انجمن های علمی حوزه نداریم؛ چراکه این تولیدات در خلاء صورت نمی گیرد؛ بلکه نیاز به تضارب آراء و اندیشه ها داشته؛ لذا باید با تقویت مادی و معنوی انجمن های علمی حوزه، گام بلندی در رشد علمی کشور که بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است، برداشت.

<

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی